Smiltenes tehnikuma starptautisko projektu vadītāja Inguna Avota nesen atgriezās no “Erasmus+” projekta “Feeding the World” vadītāju tikšanās Lielbritānijā, Šropšīras pilsētā. Gūtas jaukas ierosmes turpmākajam darbam un satikti domubiedri. Skolas jauniešiem būs atkal jaunas prakses vietas. Tehnikumā aizvien vairāk tiek domāts, lai nodrošinātu daudzpusīgas profesionālās pilnveides iespējas arī Alsviķu struktūrvienības audzēkņiem ar speciālām vajadzībām.
“Erasmus+” projektā “Feeding the World” (“Pabarot pasauli”) iesaistījušās 13 profesionālās izglītības iestādes no Somijas, Holandes, Dānijas, Beļģijas, Spānijas, Zviedrijas, Norvēģijas, Igaunijas, un Latvijas. “Līdzīgi stratēģiskās partnerības projektiem, arī “Feeding the World” ietvaros katras dalībvalsts pārstāvji piedāvās pārējo skolu audzēkņiem mācību moduli, kas izstrādāts pēc ECVET principiem (vienotas teorētisko zināšanu un profesionālo iemaņu vērtēšanas sistēmas),” informē tehnikuma projektu vadītāja Inguna Avota. “Mācības ilgs trīs nedēļas. Jaunieši šajā laikā vienlaikus ar profesionālajām prasmēm pilnveidos arī sociālās un komunikatīvās prasmes.
Smiltenes tehnikumā “Feeding the World” dalībnieki jau šā gada rudenī varēs apgūt sezonālo dārzeņu pagatavošanu. Mācību moduļa izstrādāšanā kopā ar Ingunu Avotu iesaistījusies nākamo ēdināšanas pakalpojumu speciālistu skolotāja Inese Veidemane.
Plānots, ka projektā “Feeding the World” Smiltenes tehnikumu pārstāvēs pieci audzēkņi. Divi nākamie veterinārārsta asistenti dosies uz Somiju, kur apgūs mācību moduli par liellopu barošanu, bet trīs jaunieši no ēdināšanas pakalpojumu kursa brauks uz Spāniju papildināt zināšanas savā izvēlētajā specialitātē. Šobrīd jaunieši veido filmiņu par Smiltenes tehnikumu, ko rādīs pārējiem projekta dalībniekiem,” stāsta Inguna Avota.
Tehnikuma projektu vadītāja par lielu ieguvumu, viesojoties Lielbritānijā, uzskata arī iespēju redzēt, kā šajā valstī notiek jauniešu profesionālā apmācība. “Piemēram, Northsropshire college skolas paspārnē darbojas ferma, kurā strādā un mācās galvenokārt koledžas audzēkņi. Jaunieši šeit iemācās visu svarīgāko par govju, zirgu un aitu labturību.
Savukārt Derwen college redzējām, kā profesiju apgūst jaunieši ar speciālām vajadzībām. Šajā skolā darbojas arī mazs veikaliņš un restorāns, kurā strādā audzēkņi. Jā, viņiem ir pavisam cits darba temps, bet apmeklētāji to zina un respektē. Svarīgāk par visu pārējo ir tas, lai šie jaunieši apgūst profesiju un pēc tam var strādāt.
Vēl Derwen kollege pieder dārzu centrs, kas piedāvā arī atpūtas vietas un brīvā laika pavadīšanas iespējas. Ļoti patika viņu skolas devīze – mācīšanās kļūst par pieredzi.
Ja viss notiks, kā iecerēts, tad profesionālajā pilnveidē uz šo skolu varēs doties Smiltenes tehnikuma Alsviķu struktūrvienības audzēkņi.
Jauniešiem Lielbritānijas profesionālajās izglītības iestādēs ir daudz vairāk praktisko nodarbību. Skolas paspārnē strādājošajos mācību uzņēmumos par gandrīz visu ir atbildīgi jaunieši. Piemēram, skolā, kurai ir pašai sava ferma, audzēkņi ceļas piecos no rīta, pabaro lopus, tad iet mācīties un pēc tam atkal dodas uz fermu. Mācību iestādēs ir stingri iekšējās kārtības noteikumi, kurus neviens neapspriež. Jo zina: tie izstrādāti, domājot par viņu pašu drošību un labklājību.
Daudzi audzēkņi nāk no lauksaimnieku ģimenēm. Viņi pēc skolas beigšanas atgriezīsies ģimenes uzņēmumos, saimniekos savās zemnieku saimniecībās. Lauksaimniecība šajā valstī tiek uztverta kā perspektīva, uz attīstību vērsta nozare. Līdz ar to jaunieši, kuri izvēlas mācīties par lopkopjiem, zina – tā ir profesija, kurā viņiem būs darbs, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, un konkurētspējīgs atalgojums.” Uz galeriju...
Teksts: Baiba Vahere
Foto: no Ingunas Avotas personiskā arhīva