Smiltenes tehnikuma direktors Andris Miezītis nesen atgriezies no profesionālās pilnveides Portugālē, kur viņš kopā ar citu Latvijas profesionālās izglītības iestāžu vadītājiem iepazinies ar šīs valsts profesionālās izglītības sistēmu. Brauciena mērķis – gūt jaunas ierosmes, domājot par profesionālās izglītības iestāžu ilgtspējīgu attīstību.
“Viesojāmies desmit dažādos, ar profesionālo apmācību saistītos centros, kas patīkami pārsteidza ar savu kompaktumu un kompetenci,” stāsta Andris Miezītis. “Piemēram, Portugāļu apavu ražotāju tehnoloģiskajā centrā (CTCP), kas atbild par apavu ražošanas nozari, vienviet notiek gan jauno darbinieku apmācība, gan ekspertu sagatavošana, gan apavu kvalitātes pārbaude un zinātniski pētnieciskais darbs. CTCP pakļauti visi ar minēto nozari saistītie uzņēmumi. Centrs piedāvā apavu ražošanas nozarei industriālo menedžmentu, tehnisko specifikāciju, mārketingu, licencēšanu, darba drošības pasākumus un izstrādā nozares standartus. Redzējām apavu ražošanas darbnīcas, testēšanas iekārtas un apavu dizaina izstrādi.
Ļoti interesanta bija viesošanās Apavu dizaina akadēmijā. Tajā, īstenojot modulāro un duālo apmācību, sagatavo 3. un 4. profesionālās kvalifikācijas līmeņa jaunos speciālistus. Šobrīd daudz domāju par Alsviķu struktūrvienību, par to, kā tai piesaistīt jaunus audzēkņus. Šī skola ir vienīgā Latvijā, kur māca apavu labotājus. Minētā pakalpojumu nozare varētu būt ļoti perspektīva un tās attīstīšanā mums noteikti noderēs arī Portugāles kolēģu pieredze.
Ļoti priecātos, ja Smiltenes tehnikuma Alsviķu struktūrvienība kāda mobilitātes projekta ietvaros varētu sadarboties ar Portugāles Tekstilmateriālu, apģērbu un vilnas nozares profesionālās izglītības centru (MODATEX). Šis centrs sadarbojas ar vairāk nekā 200 dažādām kompānijām, kas atbild gan par tekstilmateriālu dizainu, gan modelēšanu, modes menedžmentu un tirdzniecību. Minētā profesionālās izglītības centra audzēkņu pamatsastāvu veido 15 līdz 25 gadus veci jaunieši. Centrā tiek organizēta arī pieaugušo apmācība.”
Prioritātes - mūžizglītība un atbalsts jaunajiem uzņēmējiem
Latvijas profesionālo iestāžu vadītāji vizītes laikā apmeklēja arī Portugāles Nodarbinātības un arodizglītības institūta profesionālās apmācības centru. “Tā izglītības programmas izstrādātas, galvenokārt domājot par pieaugušo apmācības kvalitāti un to, lai veicinātu iedzīvotāju nodarbinātību,” informē Andris Miezītis. “Lielākā atšķirība Latvijas un Portugāles profesionālās izglītības sistēmās? - Latvijas profesionālās izglītības programmas nodrošina augstāka līmeņa teorētiskās zināšanas. Audzēkņi vienlaikus ar profesiju iegūst arī vidējo izglītību. Portugālē 3. un 4. profesionālās kvalifikācijas līmeņa speciālistiem mācībās galveno vērību pievērš praktiskajai apmācībai. Pēc tam jaunietis var sevi pilnveidot daudz un dažādos mūžizglītības un tālākizglītības kursos.
Brauciena laikā apmeklējām Famalicao biznesa inkubatoru. Tas izveidots ar mērķi – apzināt attiecīgā reģiona darba tirgū pieprasītākās profesijas, atbalstīt jaunos uzņēmējus un palīdzēt cilvēkiem risināt ar karjeru saistītos jautājumus. Sadarbībā ar pašvaldībām šeit tiek organizēti dažādi konkursi un projekti.”
Veiksmes pamatā - sadarbība un projektu iespējas
“Viesojāmies Portugāles Ziemeļu civilās celtniecības un sabiedrisko darbu industrijas profesionālās izglītības centrā, kura galvenie virzieni ir: civilā celtniecība, elektroapgāde un gāzes industrija. Arī šajā skolā īsteno moduļu apmācību. Centram ir laba sadarbība ar vietējiem uzņēmumiem, kuros audzēkņi iet profesionālās kvalifikācijas praksē.
Interesanti bija redzēt jauno darbinieku apmācību Nacionālajā metalurģijas un metālapstrādes rūpniecības centrā (CENFIM) – tas ir vadošaisminētās nozares centrs valstī, kurā licencē modulārās mācību programmas, izvērtē un sagatavo atzinumus par profesiju standartiem, sniedz tehnisko pakalpojumu atbalstu, organizē pieaugušo izglītības un apmācības kursus. Šeit notiek arī pedagogu profesionālā apmācība. Centrs sagatavo 5.kvalifikācijas līmeņa speciālistus. Skolas audzēkņi regulāri piedalās profesionālās meistarības konkursā “WorldSkills”. Centrs īsteno 114 dažādus projektus 32 valstīs.”
Portugāles Metināšanas un Kvalitātes institūts pamatā nodarbojas ar tehnoloģiju kvalitātes novērtēšanu, kā arī nacionālās kvalifikācijas kursu organizēšanu. 2016. gadā vien centrs nodrošinājis 960 vietējos un 8 000 starptautiska mēroga kursus. Institūts iesaistījies vairākos “Erasmus+” projektos.”
Latvijas pārstāvji, viesojoties Portugālē, apmeklēja arī Automašīnu remonta profesionālās apmācības centru un Matošinos profesionālo skolu – privāto profesionālās izglītības iestādi, kas piedāvā 4. kvalifikācijas līmeņa izglītību personām ar vidusskolas izglītību. Minētā skola sagatavo mārketinga, multimediju dizaina, datortehnoloģiju un loģistikas speciālistus.
Latviešiem jākļūst vienotākiem
“Viesošanās laikā tikām iepazīstināti ar katra centra tehnoloģiskajām novitātēm un redzējām, kā šajā valstī tiek organizēta sadarbība starp skolu, uzņēmumiem un izglītojamo. Dzirdējām veiksmes stāstus un labās prakses piemērus. Portugāļi stāstīja arī par problēmām un to, kā tām tiek rasts risinājums,” informē Andris Miezītis.
Iepazināmies ar jaunumiem profesionālās izglītības programmu izstrādē. Redzējām, kā tiek organizētas praktiskās nodarbības. Guvām ieskatu, kā šajā valstī tiek domāts par bezdarba samazināšanas iespējām, audzēkņu piesaisti profesionālajai izglītībai, t.sk. dažādām mūžizglītības programmām. Tikām iepazīstināti arī ar motivēšanas sistēmu pedagogu un izglītības iestādes administrācijas pārstāvju profesionālās kompetences pilnveidei.
Galvenais, par ko šis brauciens lika aizdomāties: mums, Latvijā, vairāk jādomā par to, kā būt kompaktākiem. Vienas nozares ietvaros darbojas daudz dažādu institūciju, kas bieži savstarpēji nekomunicē vai arī to dara minimāli. Pietrūkst koordinācijas. Kad runājam par darba vidē balstītu izglītību, atcerēsimies Vācijas pieredzi – tur visiem nozares ražotājiem jābūt attiecīgās kameras biedriem. Katrs uzņēmums maksā biedra nauda, kas atkarīga no kopējā naudas apgrozījuma. Šos līdzekļus izmanto arī jauno profesionāļu apmācībai. Jaunietis, kas vēlas mācīties, dodas uz kameru, kas slēdz līgumu ar viņu un attiecīgo skolu.
Ja visas, ar attiecīgo nozari saistītās institūcijas darbojas vienā centrā, kā tas ir Portugālē, tad arī ātrāk iespējams reaģēt uz dažādām problēmām.
Portugālē profesionālās izglītības prestižs ir augstāks nekā Latvijā, bet pamazām jau situācija mainās uz labo pusi arī šeit. Saviem audzēkņiem varam nodrošināt tādus pašus mācību līdzekļus un materiālo bāzi kā citu Eiropas valstu labākajās profesionāli izglītojošās skolās.”
Profesionālās pilnveides brauciens notika ESF projekta “Profesionālās izglītības iestāžu efektīvu pārvaldība un personāla profesionālās kompetences pilnveide”) ietvaros.Uz galeriju...
Teksts: Baiba Vahere
Foto: no Andra Miezīša personiskā arhīva