Profesionālā arodizglītības programma: sociālā aprūpe
Iegūstamā kvalifikācija: aprūpētājs
Profesionālās kvalifikācijas līmenis: 3.Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras (LK) līmenis
Prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību: no 17 gadu vecuma
Profesionālās izglītības programmas īstenošanas ilgums: 1 gads (1560 stundas)
Profesionālās izglītības ieguves forma: klātiene
Izglītības dokuments: profesionālās kvalifikācijas apliecība
Izglītības programmas mērķis: sagatavot aprūpētāju, kas palīdz personām, kuras pašas vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nevar vai kurām ir grūtības sevi aprūpēt, nodrošināt savas pamatvajadzības, saņemt nepieciešamos pakalpojumus, kā arī uzturēt klienta saistību ar apkārtējo vidi.
Izglītības programmas profesionālie uzdevumi
Izglītības procesā apgūt šādas zināšanas, prasmes un kompetences:
- sagatavoties aprūpes procesa veikšanai;
- nodrošināt klientam pilnvērtīgu ēdienu, miegu un atpūtu;
- sniegt empātisku, ētisku un psihoemocionālu atbalstu;
- veikt ikdienas higiēnas procedūras;
- pozicionēt klientu, palīdzēt izkļūt/iekļūt gultā, apsēsties, atgulties, palīdzēt izmantot tehniskos palīglīdzekļus;
- palīdzēt klientam pārvietoties telpā un ārpus tās, izmantojot mobilitātes palīglīdzekļus;
- pavadīt klientu uz dažādiem pasākumiem vai klientam svarīgām vietām;
- dokumentēt klienta aprūpes gaitu un veselības stāvokļa izmaiņas;
- novērot klienta veselības stāvokli, sniegt atbalstu medikamentu uzņemšanā;
- kopt/uzturēt klienta tehniskos palīglīdzekļus;
- palīdzēt sagatavot korespondenci vai sūtījumu, pasūtīt laikrakstus, žurnālus, sagatavojot to atbilstoši klienta norādījumiem;
- iepirkties un piegādāt iepirkumus;
- uzkopt dzīvojamo telpu, sanitāro mezglu un palīgtelpas, veikt telpu iekārtošanu klienta drošas vides veidošanai;
- kopt virtuves inventāru un sadzīves tehniku;
- palīdzēt klientam sakārtot personīgās mantas;
- kopt klienta mājdzīvniekus, istabas augus;
- noskaidrot klienta apmierinātību ar sniegto pakalpojumu;
- veicināt un atbalstīt klientu aktivitātēs, atpūtā un hobijos;
- veicināt klienta atbildību par līdzdarbību garīgajā, fiziskajā un sociālajā pašaprūpē;
- ievērot klienta tiesības un drošību aprūpes laikā;
- ievērot sociālās aprūpes iestādes higiēnas un pretepidēmiskā plāna režīmu;
- sadarboties ar klienta atbalsta sistēmām, aprūpes procesā iesaistītajām pusēm;
- informēt klientu par aprūpes procesā iesaistīto speciālistu un citu pakalpojumu sniedzēju mērķiem un uzdevumiem;
- informēt klienta aprūpē iesaistītos piederīgos;
- konstatēt veselības stāvokļa izmaiņas, sniegt pirmo palīdzību kompetences ietvaros;
- ievērot darba drošības un vides aizsardzības prasības, darba tiesisko attiecību normas;
- ievērot sociālās un pilsoniskās atbildības principus;
- prast sazināties ar klientu viņam saprotamā veidā;
- plānot darba uzdevuma izpildi;
- ievērot profesionālās ētikas normas un pozitīvas komunikācijas principus;
- pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju.
Mācību priekšmeti
- Sabiedrības un cilvēka drošība
- Profesionālā saskarsme
- Klienta aprūpe
- Ergonomikas pamatprincipi
- Uztura principi, uztura fizioloģija
- Higiēna, pirmā palīdzība
- Ēdiena gatavošanas pamati
- Klienta budžets